June 2005

Portfolio Insurance Strategies : OBPI versus CPPI - 15 June 2005

Bertrand, Philippe; Prigent, Jean-Luc

Portfolio insurance allows investors to recover, at maturity, a given percentage of their initial capital. This limits downside risk in falling markets and allows some participation in rising markets. Therefore, these properties prove the importance of such portfolio strategies. The two standard portfolio insurance methods are the Option Based Portfolio Insurance (OBPI) and the Constant Proportion Portfolio Insurance (CPPI). The paper analyzes and compares their performances and risk characteristics by means of various criteria such as some of their quantiles. We introduce in particular the comparison when both expected returns are equal and for that case, we provide the value of the corresponding multiple. Their dynamic hedging properties are also examined in the Black and Scholes framework. In particular, the paper shows that the insured percentage of the initial capital plays a key role. It is also proved that OBPI is a generalized CPPI.

L' assurance de portefeuille donne la possibilité aux investisseurs de récupérer à maturité un pourcentage donné de leur investissement initial. Ceci permet de limiter les risques de perte lorsque le marché financier baisse sensiblement tout en permettant de profiter des hausses éventuelles de ce dernier. Ces deux propriétés montrent en conséquence l'importance de telles stratégies de gestion de portefeuille. Les deux méthodes les plus usuelles sont la méthode à base d'options (OBPI) et celle fondée sur le coussin (CPPI). Le présent article analyse et compare leurs performances et leurs caractéristiques de risque au moyen de critères variés tels que ceux basés sur l'utilisation des quantiles. Nous introduisons en particulier la comparaison de ces deux méthodes lorsque leurs deux espérances de rendement sont égales et calculons dans ce cas le multiple correspondant. Leurs propriétés de couverture dynamique sont également examinées dans le contexte de Black et Scholes. Nous soulignons en particulier le rôle important joué par le pourcentage de capital initial garanti. Nous montrons également que la stratégie OBPI est une généralisation de la stratégie CPPI.

Relevance of detecting outliers in GARCH models for modelling and forecasting financial data - 15 June 2005

Charles, Amélie; Darné, Olivier

In this study we apply an outlier detection procedure in a GARCH model to nine daily stock market indexes. We identify outliers for all the series and attempt to associate them to economic and financial events. We show that the detected outliers affect the normality coefficients, and mostly, the evidence for non-normality is reduced after correcting for outliers. We also find that GARCH models for outlier corrected series yield substantial forecasting improvement over GARCH models for the original returns.

Dans cette étude nous appliquons une procédure d'identification des outliers dans un modèle GARCH à neuf séries journalières d'indices boursiers. Des outliers sont identifiés dans toutes les chroniques et sont associés à des événements économiques et financiers. En outre, ces outliers affectent les coefficients de normalité, et leur correction permet d'une part de réduire, le plus souvent, la présence de non normalité, et d'autre part d'améliorer les prévisions de la volatilité lors d'une modélisation GARCH.

Evaluation en fair value de contrats participatifs - 15 June 2005

Bernard, Carole; Le Courtois, Olivier; Quittard-Pinon, François

This study is dedicated to the valuation, in the presence of stochastic interest rates and default risk, of participating contracts guaranteeing the growth of an initial capital at a given interest rate and maturity. The participating contracts considered here are typical in the actuarial literature; yet, we can claim these are financial contracts, and indeed, they can be decomposed into sums of standard exotic options. To price them under a term structure of interest rates, we ground ourselves on the method elaborated by Collin-Dufresne and Goldstein [2001]; we display the interest and adequacy of this method by comparing our results with those obtained by means of Monte-Carlo simulations.

Cette étude est dédiée à l'évaluation, en présence de taux stochastiques et de risque de défaut, de contrats participatifs garantissant la rémunération d'un capital initial à un taux d'intérêt et à une échéance fixés au préalable. Les contrats participatifs considérés ici sont des contrats typiques au sein de la littérature actuarielle, mais l'on peut tout aussi bien considérer que ce sont des contrats financiers, et, en tout état de cause, ils se décomposent en sommes d'options exotiques standard. Afin de les évaluer en présence de taux stochastiques, nous nous fondons sur la méthode élaborée par Collin-Dufresne et Goldstein [2001] ; nous montrons l'intérêt et la justesse de cette méthode par comparaison avec des résultats obtenus par simulations de Monte-Carlo.